Bílkovinová dieta.
Je jiná než ketonová?

Všimla jste si, že vaše kamarádka rapidně zhubla a vypadá skvěle? Na vaši otázku, jak to dokázala začala nadšeně vyprávět o bílkovinové dietě. 

Doma jste okamžitě začala googlit podrobné informace o tomto zázraku. Jenomže na vás vybafly různé názvy jako bílkovinná nebo bílkovinová dieta, ketonová dieta či proteinová dieta. Je to to samé, nebo se jedná o různé diety? 

TIP: Bílkovinovou dietu si objednáte domů hned na celý týden nebo měsíc.

proteinová dieta ketomix

KetoMix nabízí jídelníček pro celý den. Tvoří jej kaše, polévky, omelety, koktejly i proteinové tyčinky

Bílkovinová dieta má různé názvy

Nemusíte se cítit zmateně, bílkovinná, proteinová i ketonová dieta označují jednu a tutéž dietu. První dva názvy bílkovinná a proteinová vychází z hlavní výživové složky diety - bílkovin (proteinů).

Poslední označení ketonová dieta je odvozeno od stavu ketóza, do kterého se tělo při této specifické dietě dostává, aby docházelo k žádoucímu spalování tuků. 

Vedle těchto názvů se můžete setkat ještě s jedním názvem - bezsacharidová dieta. Opravdu je proteinová dieta tak účinná?

maso jako zdroj bílkovin

Při slově bílkoviny se nám nejčastěji vybaví pořádný kus masa. A taková je i proteinová dieta

Bílkovinová, proteinová a ketonová dieta -
o co jde a jak fungují?

Nyní už víme, že bílkovinná dieta je to samé jako dieta proteinová nebo ketonová. Teď se podíváme na princip bílkovinové diety. Z názvu je zřejmé, že se točí kolem bílkovin. Ty při hubnutí nesmí nikdy chybět.

Bílkovinová dieta je krátkodobá záležitost a neměla by se držet déle než 4 týdny. Proč?

Organismus ke správnému fungování potřebuje 3 základní živiny - sacharidy, bílkoviny a tuky. Zdravý jídelníček by měl obsahovat všechny tři živiny v určitém poměru.

Bílkovinová dieta však upřednostňuje vyšší množství bílkovin na úkor sacharidů. Krátkodobé omezení příjmu sacharidů tělu zdravého člověka neublíží, a naopak mu může prospět právě při hubnutí.

Při zvýšeném příjmu bílkovin a omezení sacharidů se totiž organismus dostane do stavu ketózy. Při nedostatku sacharidů začne tělo energii získávat z tuků - cukry nahradí ketony.

Bílkovinnou dietu si oblíbili zejména sportovci věnující se fitness a kulturistce. Podporuje spalování tuků a rýsování před soutěžemi. Také nám “obyčejným” lidem pomáhá se zbavit nenáviděných tukových zásob.

Jakmile snížíte denní příjem sacharidů pod 50g, tělo se musí s nedostatkem sacharidů vypořádat. Začne tedy z tuků uložených v těle vytvářet ketonové látky, kterými nahradí sacharidy. „Přepnutí“ na ketózu trvá zhruba tři dny. Poté začne opadat únava, chutě i hlad ,”

- vysvětluje princip bílkovinné diety Monika Čermáková, výživová poradkyně pro KetoMix.cz  

vajíčka jako zdroj bílkovin

Vedle masa jsou důležitým zdrojem vajíčka. Ty se během bílkovinné diety jedí téměř každý den

NA CO SI DÁVAT VELKÝ POZOR?

Po skončení diety je třeba dodržovat zásady zdravé výživy a sacharidy zařazovat pomalu a postupně, jinak hrozí velice rychlý jo-jo efekt. Jak se říká, nic není zadarmo. 

Co bychom měli jíst, abychom zhubli?

Nejprve si zjistíme, které potraviny bychom měli jíst a proč, a kterým bychom se po dobu diety měli vyhýbat jako čert kříži.

Hlavní živinou jsou bílkoviny. Proto se zaměříme na potraviny, které obsahují hodně bílkovin a co nejméně sacharidů.

Ve kterých potravinách najdeme nejvíce bílkovin?

  • Masonejlepší jsou libové části - drůbež (kuře, krůta), hovězí a telecí, skopové a jehněčí, ryby, libová šunka
  • Mléko a mléčné produktymáslo, jogurty, sýry, tvaroh
  • Vajíčka: zejména bílky jsou jedním z nejlepších zdrojů bílkovin

Vedle toho by v jídelníčku bílkovinné diety neměly chybět vitamíny, minerály a stopové prvky. Jelikož ovoce je bohaté na sacharidy, nejlepší zdrojem je zelenina, bylinky a v omezeném množství také různé druhů ořechů a semínek. Přednost bychom měli dávat druhům zeleniny, které obsahují hodně vitamínů a minerálů a minimum sacharidů. 

Jaké výsledky slibuje proteinová dieta

  • Preference zdravých potravin
  • Pravidelný stravovací režim
  • Trvalý pocit sytosti
  • Udržení svalové hmoty
  • Rychlý úbytek tuků
jídelníček bílkovinové diety

Plátek libového masa a zeleninový salát představuje ideální hlavní chod během bílkovinné diety

Tyhle potraviny jsou zakázané:

  • Tučné maso, vnitřnosti a uzeniny 
  • Smažené jídlo
  • Výrobky z mouky - pečivo, těstoviny
  • Luštěniny
  • Rýže
  • Sladkosti a cukrovinky
  • Omáčky
  • Ovoce
  • Slazené nápoje, sladké džusy
  • Alkohol

KOLIK BÍLKOVINY BYCHOM DENNĚ MĚLI SNÍST?

Podle zásad zdravého a vyváženého jídelníčku bychom měli přijmout 0,6 až 1,1 g bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti. Při bílkovinné dietě je to více a to 1-1,5 g bílkovin. 

Pokud vážíte 70 kg, přijmout byste měli 70 až 105 g bílkovin. Při tomto relativně přísném stravovacím režimu je více než důležité vybírat vysoce kvalitní zdroje bílkovin. 

Výživoví odborníci doporučují držet ketonovou dietu maximálně 4 týdny v kuse. Ideální je ketonová dieta na 2 týdny. Někomu bude bohatě stačit kratší proteinová dieta na týden. Co byste vlastně po tuto dobu vůbec měli jíst? Můžete si samozřejmě připravovat jídlo a vařit sami.

jídelníček bílkovinové diety

Také sýry jsou dobrým zdrojem bílkovin. Co takhle proteinová svačina v podobě italské klasiky mozarelly s rajčátky a bazalkou?

Co jsou bílkoviny a proč je potřebujeme?

Bílkoviny nebo také proteiny (z řeckého slova proteis znamenající první, vrcholný) představují základní stavební látku živých organismů. Organismus si neumí všechny vyrobit sám, a proto je musí přijímat z potravy bohaté na bílkoviny.

​V potravě se nachází celkem 22 různých druhů bílkovin, přičemž 8 druhů musí přijmout v potravě.​​​ 

Proč jsou bílkoviny důležité?

  • Tvoří základní stavební strukturu všech buněk
  • Budují nové a obnovují staré buňky a tkáně
  • Jsou součástí různých regulačních mechanismů
  • Pomáhají vytvářet protilátky při ochraně organismu - imunitu
  • Při nedostatku sacharidů slouží jako náhradní zdroj energie

BÍLKOVINY MOHOU BÝT ŽIVOČIŠNÉHO I ROSTLINNÉHO PŮVODU

V případě bílkovinné diety se však konzumují především bílkoviny živočišného původu. Ty rostlinné jsou totiž bohaté také na sacharidy (např. luštěniny). Živočišné bílkoviny mají vyšší biologickou hodnotu než rostlinné. To znamená, že obsahují všechny esenciální mastné kyseliny.

Potraviny bohaté na bílkoviny
živočišného původu:

  • Libové maso
  • Ryby a rybí produkty
  • Mléko a mléčné produkty
  • Vajíčka

Bílkoviny v potravinách
rostlinného původu:

  • Luštěniny
  • Ořechy a semena
  • Obiloviny
  • Sója
luštěniny jako zdroj bílkovin

Luštěniny jsou samozřejmě zdravé, do proteinové diety však nepatří kvůli obsahu sacharidů

Obsah bílkovin v potravinách (na 100 g):

  • Kuřecí a krůtí prsa - 23 g
  • Losos a tuňák - 22 g
  • Hovězí zadní - 20 g
  • Mozzarella - 18 g
  • Krůtí šunka - 17 g
  • Tvaroh - 13 g
  • Vejce - 13 g
  • Cottage 20 % - 12 g
  • Jogurt - 5 g

Problémy při nadbytku a nedostatku bílkovin

Jak už jsme si řekli, bílkoviny jsou jednou ze 3 životně důležitých živin. Pokud jich budeme přijímat méně, svému zdraví nijak neprospějeme. To samé ale platí při jejich nadměrném příjmu. Také proto není vhodné bílkovinovou dietu držet déle než 4 týdny. Všeho moc prostě škodí.

Dlouhodobý nadbytek bílkovin škodí

Pokud máte rádi maso a živočišné produkty, můžete přijímat více bílkovin, než je zdrávo. Vyšší příjem bílkovin se nejčastěji projevuje vyšším krevním tlakem a hladinou cholesterolu v krvi.

Hodně zatěžována bývají zejména játra, které bílkoviny zpracovávají a štěpí. Jednoduše řečeno jim přiděláváte práci.

POZOR NA BÍLKOVINU V MOČI! Nadbytek bílkovin se může projevit přítomností bílkoviny v moči. Bílkovina v moči nebolí, ani nemá jiné projevy. Dozvíte se o ní pouze při lékařském vyšetření. Naznačovat může například infekci močových cest, vysoký tlak, cukrovku, dnu ale i mnohem závažnější choroby.

Nedostatek bílkovin poškozuje zdraví a brání hubnutí

Ani opačný extrém zdraví neprospívá. Nízký příjem bílkovin vede ke zpomalení tělesného i duševního vývoje.

Projevuje se například oslabeným imunitním systémem, zvýšenou lámavostí nehtů či špatným hojením rad. Navíc budete mít mnohem větší chuť na sladké, protože tělo budete potřebovat náhradní zdroj energie.


DÁLE ČTĚTE:

Ketonová dieta – jak v těle nastartovat ketózu?
Ketonová dieta -jak v těle nastartovat ketózu?Ketonová dieta je jedním z nejlepších způsobů, jak rychle zhubnout. Není bez námahy, vyžaduje[...]

Ivana Vašková
 

Posledních 15 let sleduji měnící se trendy v zdravém stravování, specializuji se na redukční programy a diety. Bude mi ctí Vám pomoci v cestě za vysněnou postavou.