Často kladené otázky

Ketonová dieta pomůže nastartovat zpomalený metabolismus a doslova vyburcuje tělo k pálení tukových zásob. Na rozdíl od zásad zdravého životního stylu ale není tato dieta vhodná pro každého.

Má své výhody i nevýhody a rizika. Než se do ní pustíte, získejte nejprve odpovědi na všechny možné otázky, které se lidi ohledně ketonové diety ptají nejčastěji

FAQ

Ketonová dieta - základní fakta

Jaký je princip ketonové diety?

Ketonová dieta je poměrně přísný redukční režim založený na zvýšeném příjmu bílkovin a tuků a výrazném omezení sacharidů tak, aby bylo dosaženo stavu zvaného ketóza. Tehdy lidský organismus začne čerpat energii primárně z tuků a ne ze sacharidů. Dochází tak k rychlejšímu spalování tuků - hubnutí.

Jak ketonová dieta funguje?

Aby se tělo dostalo do ketózy, je nutné omezit sacharidy na minimum. Po 2 až 3 dnech nízkosacharidového stravování organismus vyčerpá zásoby glykogenu v játrech, z něhož získává energii pro činnost svalů, mozku, srdce a dalších vnitřních orgánů. Potřebnou energii poté začne vyrábět rozkladem tukových buněk.

Co jsou ketolátky?

Ketolátky vznikají při rozkladu vlastních tukových buněk a slouží jako náhradní zdroj energie namísto glukózy.

Pro koho je ketonová dieta určená?

Ketonová dieta je vhodná zejména pro zdravé osoby, kteří mají vysokou nadváhu až obezitu, a potřebují výrazně snížit tělesnou hmotnost. Hodí se tedy při redukci většího množství tukových zásob či při pomalém metabolismu. Oblíbená je i mezi lidmi, kteří potřebují zhubnout rychle, a hodně příznivců má i mezi kulturisty.

Co je to ketóza?

Ketóza je přirozený tělesný stav, do kterého se tělo dostane při nedostatku sacharidů, a jako zdroj energie využívá tuky. Ketózu je ale třeba brát pouze jako pohotovostní režim organismu pro přežití. Proto ketonová dieta není vhodná pro každého a už vůbec není doporučeno ji držet dlouhodobě.

Jak zjistit, že se tělo nachází v ketóze?

Nejlepším způsobem je použití speciálních diagnostických proužků, které lze zakoupit v lékárně bez předpisu. Test se provádí ráno. Vedlejším projevem ketózy bývá dech zapáchající po čpavku. Toho vedlejšího účinku se lze zbavit propláchnutím úst bylinnými oleji či olivovým olejem. Pomáhá i žvýkání petržele.

Jak dlouho trvá ketonová dieta?

Zde se doporučení hodně liší. Společné mají to, že se ketonová dieta z důvodu jednostrannosti nedoporučuje držet dlouhodobě. Nejčastěji se můžeme setkat s doporučenou dobou 10 dní až 4 týdnů.

Je vhodné držet ketonovou dietu dlouhodobě?

Organismus ke své zdravé existenci potřebuje všechny tři základní živiny - bílkoviny, tuky i sacharidy. Pokud některou ze složek dlouhodobě omezíme, tělo začne strádat nedostatkem některých vitamínů a minerálů a dostaví se zdravotní problémy. Všeobecně platí, že žádnou jednostrannou dietu není vhodné držet déle než pár týdnů.

Kolik je možné zhubnout?

Při ketonové dietě se opravdu rychle hubne. Zpočátku jde především o vodu, kterou následují zásoby tuku. K největšímu úbytku tuků dochází v první fázi ketonové diety. Obvykle se uvádí úbytek 4 až 6 kilogramů za 10 dní. Výsledky jsou hodně individuální.

Kdy jsou vidět první výsledky?

První výsledky v podobě úbytku váhy bývají patrné už po prvních třech dnech.

Jak se nejlépe po skončení diety vrátit k normální stravě?

Návrat k normálnímu stravování musí být opravdu velmi pozvolný, jinak dojde k obávanému jo-jo efektu. Aby úbytek váhy byl dlouhodobě udržitelný, je nutné sacharidy přidávat po malých dávkách - cca o 10 g po více dnech. Samozřejmě platí, že jídelníček poté by měl odpovídat zásadám pestrého a vyváženého stravování.

Jaké další názvy označují to samé jako ketonová dieta?

Pro dietu založenou na vysokém příjmu existuje více názvů. Můžete se setkat například s označeními ketogenní dieta, bílkovinová dieta, proteinová dieta, bezsacharidová dieta a nízkosacharidová dieta. V minulosti patřily k hitům Atkinsova dieta a Dukanova dieta fungujícím na stejném principu.

“Mizí” pouze tuky, nebo i svaly?

Ketonová dieta je skvělá v tom, že spaluje tuky, ale zároveň díky vyššímu příjmu bílkovin chrání stávající svalovou hmotu, aniž by docházelo k její ztrátě jako při jiných dietách založených na celkově sníženém příjmu kalorií za den.


Ketonová dieta - jídelníček

Jaké potraviny jsou při ketonové dietě povolené?

Mezi povolené potraviny patří libové maso a živočišné výrobky (vajíčka, máslo), sladkovodní i mořské ryby, mléčné výrobky (i zakysané), ořechy a semena, sója a výrobky z ní (např. tofu, tempeh), vybrané druhy ovoce (avokádo, citrón) a zeleniny, kvalitní panenské oleje, speciální proteinové pokrmy: koktejly, omelety, kaše, tyčinky. Do jídelníčku lze občas zařadit kvalitní čokoládu s obsahem kakaa nejméně 60 %.

Které potraviny se při ketonové dietě nesmí jíst?

Zakázané jsou všechny potraviny obsahující sacharidy - nejen ty nezdravé sladkosti, slazené nápoje a slané pochutiny, ale také obiloviny (ovesné vločky), brambory, luštěniny, rýže, veškeré výrobky z mouky (pečivo), ovoce, výrobky z ovoce (džusy, džemy, sušené ovoce, kompoty) i některé sladší druhy zeleniny. Nedoporučují se uzeniny, majonézy, paštiky apod. Nevhodný je v každém případě alkohol, omezit je třeba kávu.

Jaký je nejlepší poměr bílkovin, tuků a sacharidů při ketonové dietě?

Opět pozor na doporučení, která najdete. Některé zdroje doporučují přijímat 20-30 % bílkovin, 60-70 % tuků a 5 % sacharidů. Ketonová dieta však obvykle striktně omezuje pouze příjem sacharidů.

Kolik sacharidů je povoleno sníst za den?

Doporučení týkající se množství přijatých sacharidů se různí, ale ne o moc. Většina zdrojů uvádí 30 až 40 g za den, občas se objeví doporučení 25 g za den. U bílkovin a tuků nebývá množství nijak omezeno.

Jak nejlépe nahradit sacharidy?

Nejčastější chybou je snaha nahradit sacharidy ohromným množstvím bílkovin v podobě libového masa s nízkým obsahem tuků. Při ketonové dietě právě tuky hrají zásadní roli. Zasytí, zaženou vlčí hlad a navíc jídlu dodají chuť.

Jak je to s tuky při ketonové dietě?

Tuky jsou při ketonové dietě velmi důležité, samotné bílkoviny sacharidy nahradit nedokážou. Tuky zasytí, snižují chuť k jídlu, a dokonce pomáhají snížit chuť na sladké.

Tuky obsahuje maso, mléčné výrobky (sýry, jogurty a tvarohy), máslo, vajíčka (žloutky), oříšky, kokosový olej a z ovoce avokádo. Vynikajícím zdrojem jsou i tučné ryby.

Jaké maso je při ketonové dietě vhodné?

Vybírejte kvalitní maso nejlépe z volného chovu - kuřecí, krůtí, králičí, jehněčí, hovězí i vepřové. Požadavek na nižší obsah tuku ale není striktní, ba právě naopak. Kuřecí a krůtí maso bez obav konzumujte s kůží, která obsahuje žádoucí tuk. Povolená je i kvalitní slanina.

Je vhodné upřednostňovat nízkotučné výrobky?

V žádném případě. Nedostatek sacharidů je třeba vyvážit vyšším příjmem tuků. Na mysli máme především dobré maso, tučné sýry, jogurty, tvarohy, podmáslí, máslo a vajíčka.

Můžu při ketonové dietě jíst zakysané mléčné výrobky?

Zakysané mléčné výrobky jsou velmi důležité, protože pozitivně ovlivňují stav střevní mikroflóry.

Mohu při ketonové dietě jíst ovoce?

Ovoce je primárně zdrojem jednoduchých sacharidů. Většina druhů až na výjimky není povolena. Vhodné je například avokádo nebo citrón.

Jsou při ketonové dietě povolené všechny druhy zeleniny?

V případě zeleniny bychom se měli vyhýbat sladkým druhům jako mrkev, červená řepa, kukuřice, hrášek, celer, papriky apod. Nejvhodnější je listová zelenina (špenát, kapusta, hlávkový salát, pekingské zelí, čekanka), pórek okurka, lilek, cuketa, květák, brokolice, rajčata a další.

Je možné zeleninu tepelně upravovat?

Ano, zeleninu je možné jíst jak syrovou, tak i tepelně upravenou. Nejlepší je vaření a dušení, občas grilování.

Mohou se při ketonové dietě jíst luštěniny?

Luštěniny obsahují jak bílkoviny, tak i sacharidy. Při proteinové dietě nejsou vhodné vůbec, nebo v omezeném množství a to pouze některé druhy.

Mohu pít kávu a čaj?

Káva není při ketonové dietě úplně vhodná. Pokud se bez kávy neobejdete, pijte neslazenou kávu, maximálně dva šálky za den.

Čajů se omezení netýká. Nejvhodnější jsou bylinné, zelené a ovocné čaje. Vynechat byste měli cukr i med. Pozor si dávejte i v případě umělých sladidel.

Lze zabránit chutím na sladké? Jak jim předejít?

Zejména v prvních dnech diety můžete pociťovat nárazovou chuť na sladké. Ideální je v ten moment vypít sklenici vody, případně sladkost nahradit například proteinovou tyčinkou. Zároveň si najděte činnost, při které na chutě snáze zapomenete (např. procházka, četba, poslech hudby).

Lze při ketonové dietě používat normální koření a bylinky?

Ano, při ketonové dietě smíte používat k dochucení pokrmů koření, čerstvé i sušené bylinky.

Je možné při ketonové dietě konzumovat produkty bez cukru pro diabetiky?

Ano, některé dia výrobky lze konzumovat i při ketonové dietě. Bohužel zdaleka ne všechny dia výrobky jsou dobré i pro diabetiky.

Pozorně čtěte složení u každého výrobku a nejste-li si jistí, nechte výrobek posoudit odborníkovi na výživu.

Jak je to s pitným režimem?

Při ketonové dietě je velmi důležité dbát na dostatečný pitný režim. Sacharidy totiž zajišťují zadržování vody v těle a při jejich nedostatku tak hrozí dehydratace a potíže s ledvinami. Denně byste měli vypít alespoň 3 litry tekutin. Nejlepší je voda, následují minerální vody a čaje.

Čím nahradit obvyklé sacharidové svačiny?

Není to tak složité, jak se může na první pohled zdát. Běžnou svačinu skvěle nahradí různé druhy ořechů, sýr, kokos, sušené maso, proteinové tyčinky či zelenina.

Jaké doplňky stravy jsou doporučované?

Z vitamínů je doporučeno tělu dodat vitamíny skupiny B, z minerálů jsou důležité zejména vápník, zinek, sodík a draslík. Ty lze tělu dodat i pitím minerálních vod. Pomocí doplňků je vhodné dodat i chybějící vlákninu.

Co ketonová dieta a vegetariáni?

Pro vegetariány může být ketonová dieta problematická, protože musí nahradit rostlinné zdroje bílkovin živočišnými.

Pokud však konzumují mléčné výrobky, máslo, vajíčka a ideálně i ryby, není to problém. Pro vegany by ketonová dieta představovala extrémní způsob stravy. Musel by například jíst velké množství kokosového oleje a avokáda, a to nemůžeme doporučit.

Pracuji na směny. Jak mám ketonovou dietu vyřešit nejlépe?

Ketonovou dietu lze přizpůsobit i práci na směny. Důležité je si jednotlivá jídla správně rozvrhnout. Snídani si dopřávejte hodinu po probuzení a večeři dvě hodiny před spánkem.

Pokud vás čeká delší pracovní den, dejte si jedno navíc. V den, kdy spíše dospáváte a odpočíváte si naopak dejte o jídlo méně. Po ruce mějte vždy připravené vhodné proteinové jídlo, které se nebojte sníst, když vás přepadne náhlý hlad.


Ketonová dieta  na míru

Je lepší vařit si sami nebo si koupit ketonovou dietu na míru?

Záleží na vás. Ketonovou dietu si můžete bez problému připravovat doma sami z čerstvých, samozřejmě vysoce kvalitních surovin.

Ketonová dieta na míru obsahuje už hotová jídla s vyváženým obsahem živin, takže je vhodná pro ty, kteří se nevědí rady nebo nemají dostatek času. To však může vadit lidem, kteří nemají rádi instantní jídla.

Co ketonová dieta na míru obsahuje?

Ketonové diety obsahují speciální instantní proteinové potraviny, jejichž příprava zabere jen pár minut. Jedná se o proteinové nápoje, polévky, omelety, kaše, tyčinky, apod., které nahradí běžnou stravy. Balíčky jsou vždy přesně rozpočítané, aby bylo na každý den dost jídel.

Jak ketonová dieta na míru funguje?

V rámci ketonové diety obdržíte balíček obsahující určitý počet proteinových jídel na zvolený počet dní. Po zvolenou dobu je třeba do posledního puntíku dodržovat instrukce a dietu neporušovat.

Na kolik ketonová dieta na míru vychází?

Ceny se různí podle zvoleného dodavatele. Průměrně se cena balíčku jídel určených pro ketonovou dietu pohybuje kolem 5 000 Kč na kompletní měsíční stravování bez dalších investicí.

Pro koho je ketonová dieta na míru ideální?

Ketonová dieta na míru je ideálním řešením pro ty, kdo chtějí tuto redukční dietu vyzkoušet, ale z různých důvodu si nemohou jídlo připravovat doma (nedostatek času, nechuť k vaření, nedostatečné znalosti o dietě apod.).

Jí se pouze dodaná jídla nebo jsou povolené i “normální” potraviny? Jaké?

K proteinovým jídlům je obvykle doporučená zelenina, a to je vybrané druhy obsahující minimum sacharidů.


Ketonová dieta a sport

Je vhodné při ketonové dietě vůbec sportovat?

Při ketonové dietě tělu chybí nejdůležitější zdroj energie - sacharidy. Proto je doporučována pouze mírná fyzická aktivita, žádné vysilující těžké sporty.

Jaké sporty jsou při ketonové dietě vhodné?

Nevhodné jsou jakékoliv náročné aktivity, které by ještě zvyšovali únavu a vyčerpání. Pohybu byste se však vyhýbat úplně neměli. Postačí však procházky či jiná méně náročná aerobní aktivita.

Mohu při ketonové dietě posilovat?

Při ketonové dietě nejsou vhodné žádné náročné fyzické aktivity včetně posilování s vlastní váhou a zátěží.


Ketonová dieta - rizika

Jaké nevýhody má ketonová dieta?

  • Rychlé odvodnění a hrozba dehydratace
  • Jednotvárný jídelníček a nevyvážená strava
  • Nedostatek základních živin, vlákniny, vitamínů a minerálů
  • Jo-jo efekt
  • Nárazové chutě na sladké

Může ketonová dieta ohrozit zdraví?

Ketonová dieta má svá zdravotní rizika, a je proto vhodná pouze pro zdravé osoby. Mezi hlavní problémy patří nedostatek vitamínů, minerálů a dalších důležitých látek.

Vhodné je absolvovat vyšetření u lékaře, které odhalí možné problémy ještě před zahájením ketonové diety (např. laboratorní vyšetření na ledviny).

Jaké potíže a nemoci může ketonová dieta vyvolat?

Ketonovou dietu může zejména na jejím začátku doprovázet větší únava až vyčerpání, bolest hlavy, malátnost, migréna, náladovost, podrážděnost a sklon k depresím.

Strava s menším obsahem vlákniny může vyvolat zácpu. Po delší době hrozí vznik ledvinových kamenů z důvodů vysokého přijmu bílkovin a chorobné změny na cévách. Zvýšený příjem masa může negativně ovlivnit hladinu cholesterolu.

Hrozí při ketonové dietě jo-jo efekt?

Největší hrozbou při ketonové dietě je jo-jo efekt. Po skončení diety je nutné na normální stravu přejít pozvolna a dávky sacharidů zvyšovat pouze po menších dávkách. Člověk by měl setrvat u zdravého, pestrého a vyváženého jídelníčku.

V opačném případě člověk ztracené kilogramy nejenže velmi rychle nabere zpět, ale ještě přibere nová kila navíc.

Pro koho není ketonová dieta absolutně vhodná?

Ketonová dieta rozhodně není vhodná pro těhotné a kojící ženy a, diabetiky. Pouštět by se do ní rozhodně neměly osoby, které trpí nemocemi ledvin, jater, metabolickými onemocněními a dalšími zdravotními problémy. Doporučit ji nelze ani osobám užívající antidepresiva.

Je ketonová dieta vhodná pro osoby s celiakií?

Ketonovou dietu lze doporučit i celiakům, tedy osobám trpící alergií na pečivo. Velký pozor by si měli dávat na složení diety a to zejména v případě, že se rozhodnou pro ketonovou dietu na míru. Jednotlivé produkty by samozřejmě neměly obsahovat lepek.